Jom Follow!!

CeRiTa PaNaS YaNG PaTuT aNDa TaHu

Thursday, 7 February 2013

Khasiat Rumpai Laut

Sebenarnya aku tak pernah ambil peduli pun pasal rumpai laut nih...
Bila aku pergi Sabah ari tu...terpandang kat Pasar Ikan Masin,rumpai laut...ada warna ungu dan juga kuning.
Bila aku 'interview' penjual di situ,baru ler aku tahu khasiat-khasiat rumpai laut ni....Nape ler aku tak pernah tahu sebelum nih....;(


GRED AAA-Warna Ungu
GRED AA- Warna Kuning

Ungu bagus untuk merawat masalah penyakit kronik seperti sakit jantung,gout,strok dan sebagainya.
Kuning lebih berfungsi untuk kecantikkan kulit luaran


Khasiat Pure Marine Kolagen

*Melaraskan berat badan dan menstabilkan hormone
*Meningkatkan sistem imun dan metabolisme badan
*Memejalkan payudara, otot dan punggung
*Menyihatkan rambut dan kuku
*Menguatkan sistem abdomen dan memelihara kalenjar tiroid
*Mengurangi penuaan pramatang seperti kedutan dan kulit kendur
*Mengurangi selulit & Memberi tenaga
*Melancarkan peredaran darah, mengurangi sakit bahu dan belakang
*Menguatkan tulang dan sendi, menjauhi artritis dan osteoporosis
*Meningkatkan sel rawan, ligamen dan otot
*Merawat penyakit gout & Mencegah kanser/tumor
*Menurunkan tekanan darah tinggi & merawat Anemia
*Meningkatkan fungsi penghadaman/ pencernaan, merawat gastrik
*Anti bakteria/kulat & Memecahkan Toksin
*Menurunkan tahap kolesterol dalam tubuh
*Menyerap lebihan garam dalam tubuh (lumpuh)
*Melicin, menegang, dan menghaluskan kulit
*Mempercepatkan pengecutan jerawat dan menghapuskan parut
*Merangsang penghasilan sel2 baru kulit, menyembuhkan luka
*Menstabilkan kandungan gula dalam darah (kencing manis)
*Membersihkan tubuh dari reaksi radikal bebas
*Menberikan rasa kekenyangan (diet) & Memelihara usus kecil (mengelakkan sembelit/ buasir)
*Membantu masalah keputihan & Menormalkan fungsi kalenjar tiroid


Gambar kolagen mentah yang direndam.Ianya akan mengembang menjadi lebih besar daripada yang asal.

Cara Penggunaan

1)Basuh kolagen mentah,ramas-ramas sebanyak 5 @ 6 kali(ramas seperti basuh beras)
2)Rendam kolagen mentah itu semalaman(yang telah dibasuh tadi)
3) Buang air rendamam tadi dan basuh sekali lagi 5 @ 6 kali dan toskan
4)Ambil 100g kolagen mentah dengan 2 liter air untuk direbus
5) Rebus kolagen dan kacau hingga hancur.

Cara pakai masker/minum

1)Selepas rebus kolagen tadi,tapiskan terlebih dahulu
2)Sisa tapisan digunakan untuk dibuat masker dan air untuk diminum
(Air itu disimpan dalam bekas dan simpan dalam peti ais-boleh tahan lama)

Masker
-Bersih muka terlebih dahulu
-Sapukan sisa tapis kolagen tadi pada muka dan leher
-Tunggu hingga masker kering(dalam 30 minit)
-Basuh muka dengan air suam sehingga bersih

Minum
-Ambil 2 @ 3 sudu air kolagen yang ditapis tadi
-Campurkan dengan sedikit jus oren
-Baca Bismillah dan Selawat 3x
-Minum

**Waktu sesuai untuk minum ialah semasa perut kosong iaitu Sebelum sarapan dan sebelum masuk tidur)

AWAS!!
Elak minum nescafe,kopi atau minuman yang tinggi kandungan kafein sebab semua itu boleh menyerap dan buang vitamin C,kolagen dan gluthathione(agen pencerah) dalam badan kita.

7 comments:

  1. ops akk pon layan rumpai ke?sedap tak kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah baru je layan rumpai nih....sedap ah coz akak minum campur sanquick...so rasa ler sedap skit...;)

      Delete
  2. aah baru je layan rumpai nih....sedap ah coz akak minum campur sanquick...so rasa ler sedap skit...;)

    ReplyDelete
  3. salam..akak tgk kat area mana??kalo kat semporna lagi byk n murah tau..skrg boleh la buat bisness ni bab byk permintaan..buat kerabu pun sedap gak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgk kat KK....akak tahu kat semporna lagi murah...tapi tak pernah g semporna lagih...auni layan rumpai laut jugak ke?

      Delete
  4. bunda sedang layan, bunda telan 3 sudu camtu jer..tapi masa rebus bunda letak daun pandan...

    ReplyDelete