Jom Follow!!

CeRiTa PaNaS YaNG PaTuT aNDa TaHu

Saturday, 16 February 2013

Sup Ayam

Fuh,dah lama aku tak kongsi resepi...
Hari ni aku nak kongsi resepi sup ayam....
Ahak!sup ayam aje?hahahaa....peduli apa...nak letak jugak...
Tujuan aku kongsi nih bukan apa...untuk simpanan aku jugak...bila takde idea nanti-nanti,aku boleh rujuk pada blog aje...;)
Resepi ni jugak boleh buat panduan buat siapa-siapa yang ingin belajar memasak....simple resepi...:)


Bahan-bahan:

4-5 ketul ayam
2 ulas bawang putih}dihiris halus
3 ulas bawang merah}dihiris halus
1 kuntum bunga lawang
1 bunga cengkih
1 kayu manis
1 biji kentang
1 biji lobak merah (size kecil)
1 inci halia
4 batang cili
Daun sup}dicincang halus
Lada sulah
Sedikit minyak

Cara-cara:

1.Tumis bunga lawang,cengkih,kayu manis,bawang putih,bawang merah,halia sehingga naik bau.
2.Kemudian masukkan ayam,kentang,lobak merah,lada sulah dan cili.Setelah bahan-bahan itu setengah masak,masukkan air ke dalam periuk dan biarkan ianya mendidih.
3.Apabila isi ayam,kentang telah empuk,padamkan api dan tabur daun siap.
4.Siap untuk dihidang.

Selamat Mencuba!!

6 comments:

  1. minat sup ayam..nampak sedap je gambar tu dear :)

    ReplyDelete
  2. nak yang dah siap boleh? *_^ wink wink...

    ReplyDelete
  3. sup ayam pun sup ayam lah kan.. janji blog berupdate... hehe.. lagipun layan sup ayam time hujan2 ni mmg best..

    ReplyDelete