Jom Follow!!

CeRiTa PaNaS YaNG PaTuT aNDa TaHu

Tuesday 17 March 2015

Cuti-cuti Ho Chi Minh 3

Assalamualaikum dan hai

Baca Cuti-cuti Ho Chi Minh 1Cuti-cuti Ho Chi Minh 2

Di pulau kedua,kami dibawa ke tempat menghasilkan madu.Di sini,KLA berpeluang menyentuh sarang lebah itu dan mencuit madunya.Original jilat di tangan sendiri.Kami dihidangkan dengan air tea,madu,asam limau kasturi.
Ho Chi Minh,Sungai Mekong,Kasih Lestari Abadi

Yang paling KLA suka aktiviti di pulau ini ialah menyentuh ular sawa.Besar dan berat.KLA siap minta memegang nya sebanyak dua kali.Suka…suka…Selepas itu,kami di bawa menaiki sampan untuk ke pulau seterusnya.Kuat betul penduduk di sini mendayung sampan.Mereka juga cekap dan yang kagum ialah sampan diaorang langsung tidak berlanggar antara satu sama lain walaupun menyusur di sungai yang sempit itu.
Ho Chi Minh,Sungai Mekong,Kasih lestari Abadi

Sampai di pulau ketiga,kami dihidangkan dengan buah-buahan seperti  betik,nanas,ciku,naga dan tembikai sambil dihiburkan oleh nyanyian pelbagai lagu.Ada yang KLA tahu dan ada juga lagu yang tidak tahu.Oleh kerana keletihan dan kelaparan,habis buah-buah itu kami makan.

Ho Chi Minh,Sungai Mekong,Kasih Lestari Abadi

Ho Chi Minh,Sungai Mekong,Kasih Lestari Abadi

Tamat sudah perjalanan kami menjelajah pulau-pulau yang ada dan perjalanan pulang ke Bandar Ho Chi Minh,kami singgah makan tengah hari di sebuah restoran.Makan tengah hari ini termasuk dalam pakej kami.
Ho Chi Minh,Sungai Mekong,Kasih Lestari Abadi

 Kemudian guide membawa kami ke gedung kain cotton.Fuh,memang mabuk di sini,Sempatlah KLA beli kain cotton dan kain sembahyang.Kami tiba di Bandar Ho Chi Minh pada waktu sudah hamper malam,tidak sempat hari ini untuk ke Pasar Ben Than.

Selesai bersiap di hotel,kami memulakan aktiviti malam dengan makan di Restoran Serai.Di sini baru KLA berpeluang merasa popiah Vietnam.Dibuat daripada bahan-bahan mentah ala sushi gitu.Selepas makan,sesi menghabiskan duit di pasar malam.Memandangkan ini malam terakhir KLA di Ho Chi Minh,proses membeli dibuat habis habisan.

Ho Chi Minh,Kasih Lestari Abadi,Restoran Serai

Ho Chi Minh,Popia Vietnam,Kasih Lestari Abadi


Bersambung...

3 comments:

  1. bestnya dapat jalan-jalan. Saya ni dengar ular ja dah meremang bulu roma, memang tak berani nak pegang. Sedapnya dapat makan buah-buahan segar

    ReplyDelete
  2. tiba-tiba rasa melonjak-lonjak nak pergi Ho Chi Minh...

    ReplyDelete
  3. yeayy inshaAllah nanti smpai ho chi minh jgak.baca dlu tmpt2 best hehe :D

    ReplyDelete