Jom Follow!!

CeRiTa PaNaS YaNG PaTuT aNDa TaHu

Thursday 19 March 2015

Tips Bercuti Ho Chi Minh

Assalamualaikum

Baca Cuti-cuti Ho Chi Minh 1,Cuti-cuti Ho Chi Minh 2, Cuti-cuti Ho Chi Minh 3, Cuti-cuti Ho Chi Minh 4

KLA nak berkongsi tip-tip penting yang perlu anda semua tahu sebelum ke bandar Ho Chi Minh.


Masa
Masa Ho Chi Minh ialah lambat 1 jam daripada Malaysia.So,kalau di Malaysia jam 3,di sana baru sahaja jam 2.

Mata Wang
Di Ho Chi Minh,mereka menerima mata wang Ringgit Malaysia untuk urusan membeli belah.Oleh itu,anda hanya perlu menukar sedikit sahaja duit ke mata wang Dong dan USD.Duit Dong dan USD biasanya digunakan untuk urusan pembelian makanan dan bayaran tambang.

Pengangkutan
KLA menggunakan pengangkutan agen,So KLA tak pasti sangat pengangkutan awam.No telefon agen ialah Hazel (+84938184242).Sedikit mahal tetapi puas hati dengan perkhidmatannya.Sangat dicadangkan menggunakan agen ini.

Makanan Halal
Terdapat beberapa restoran halal seperti Restoran Hajah Basiroh,Restoran Serai,Restoran Kg Melayu.Tidak perlu risau tentang makanan okey.

Hotel
Pilih hotel yang berdekatan dengan Pasar Ben Than supaya senang untuk berulang alik membeli belah.Tapi jangan terkejut apabila terpaksa berpindah hotel seperti yang terjadi pada KLA.Perkara ini biasa terjadi.Pihak hotel akan memegang passport sepanjang kita berada di sana.

Pakaian
Bawa pakaian yang tidak perlu di gosok kerana pihak hotel tidak menyediakan seterika namun mereka menyediakan perkhidmatan mengosok pakaian.Setiap helai pakaian yang digosok akan di caj.

Bahasa
Tidak perlu risau kerana mereka memahami bahasa Melayu dan mereka boleh bertutur dalam Bahasa Melayu.Hinggakan KLA terpaksa bercakap loghat Kelate jika ingin mengumpat mereka.

Simpan Botol Air Mineral
Di sana,tandas tidak disediakan air.Oleh demikian,anda perlu menyimpan air dalam botol air mineral untuk menyelesaikan urusan di tandas.

Kastam
Elak daripada di kenakan cukai oleh kastam ialah anda perlu buka semua plastik pakaian yang dibeli.Susun di dalam beg bersama pakaian kotor di bahagian atas.Sebab KLA tengok,kastam lepaskan sahaja jika bila dibuka beg yang dipenuhi pakaian kotor.

Keselamatan
Kalau di ikutkan,di mana-mana pun bahaya cuma kita perlu berhati-hati sahaja.Elak penggunaan telefon yang kerap di tempat awam seperti Pasar Ben Than dan Pasar Malam.

Rasanya itu sahaja tips yang dapat KLA kongsikan...


2 comments:

  1. boleh bookmark dan kemudiannya refer di sini bila nak ke Ho Chi Minh nanti... :)

    ReplyDelete
  2. semua tu kena ambil tahu kan...

    ReplyDelete